Den danske Formel 1 kører Kevin Magnussen er optimistisk omkring sin fremtidige karrierer. Kevin Magnussen har siden 2017 kørt for det amerikanske hold Haas, og han ser ingen grund til bekymring, når hans kontrakt udløber i slutningen af 2020 – til trods for hans ellers skuffende præstationer det seneste stykke tid. Kevin Magnussen udgik fra løbet i søndagens grandprix på Silverstone, og hverken under kvalifikationen eller selve grandprixet kunne den danske racerkører få bilen til at præstere som ønsket, hvorefter han udtalte af bilen var fuldstændig håbløs. Sidenhen har han udtalt, at bilen gerne skulle være tilbage på rette spor, og at han håber på et bedre slutresultat ved søndagens kommende grandprix i Barcelona.
Forud for søndagens grandprix i Barcelona har Kevin Magnussens holdkammerat Grosjean imponeret, idet han under fredagens træning satte den femte bedste tid på den spanske bane. Forskellen på 0,329 sekunder lyder ikke af meget, men efter de to træninger og en samlet forskel på 0,628 sekunder udløser det en P16-placering for Kevin Magnussen og en P5-placering for Grosjean. For danskeren er det heldigvis det endelige ræs dagen forinden grandprixets startskud, der er gældende for hvilken startsplacering, han får. Men hvis den dårlige stime af træninger og løb fortsætter sæsonen ud, bør Kevin Magnussen måske alligevel bekymre sig en smule for sin fremtid i Formel 1. Det kan også ses på hans sportsvæddemål da oddset for en Kevin Magnussen sejr i F1-sæsonen 2020 er på hele 4000 til 1. Det er altså tydeligt at se, at danskeren absolut ikke er anset som værende en favorit. Det er derfor vigtigt, at han i de kommende træninger og løb giver den fuld pedal, så han fortsat kan bevise sit værd.
Kevin Magnussen har dog flere gange bevist, at han er en af de dygtigste kørere i Formel 1 til trods for Haas’ lave budget. Flere gange har danskeren nemlig skrabet en god portion point sammen til holdet ved sine flotte midterplaceringer, men i denne sæson har det været sløvt. I 2019 havde Haas et årligt budget på omkring 173 millioner dollars, svarende til over én milliard danske kroner – til sammenligning havde det højest budgetterede hold, Mercedes, over tre milliarder danske kroner at rykke rundt med.
”Kevin Magnussen driving for Haas at the 2017 Malaysian Grand Prix” by Morio (CC BY-SA 4.0)
Der er ekstremt stor konkurrence om sæderne i Formel 1, idet der udelukkende kan være 20 kørere fordelt på de ti hold. Derfor er hver eneste sæson ekstremt vigtig for de forskellige F1-kører. Som sådan burde det lægge pres på Kevin Magnussen i år, da hans indeværende sæson ikke har været prangende. Men det skræmmer tilsyneladende ikke den danske racerkører. Han udtalte for nyligt, at han har fuldkommen ro i maven. Han understreger, at det skyldes hans erfaring, og at han på nuværende tidspunkt ved, hvad han er i stand til. Han har fuld tiltro til sine egne evner på banen. Derudover har det Internationale Bilsportsforbund, FIA, lavet regelændringer således, at det fra grandprixet i Belgien d. 28-30 august ikke længere er lovligt at benytte ”party mode”, et særligt softwareprogram, der med mellemrum kan frigive flere hestekræfter til bilerne. Programmet bliver primært benyttet ved overhalinger. Dette kommer til at gavne Haas-teamet, da de i flere år har døjet med at få softwareprogrammet til at fungere optimalt i deres biler.
Kilde: Pixabay
I Danmark er motorsport ikke nær så udbredt som i udlandet, og interessen for Formel 1 dyrkes hovedsageligt blandt en skare af udvalgte. Alt kan ske i Formel 1, så giv det en chance og se om det kunne være noget for dig.