En varemærkeregistrering kan hjælpe

marts 21, 2013 by teambuild

Hvad er en varemærkeregistrering? En varemærkeregistrering er en offentlig registrering af ens varemærke, og samtidig en offentlig anerkendelse af at dit varemærke er dit varemærke. En varemærkeregistrering foregår i en eller flere specifikke fag kategorier, og dit varemærke er kun beskyttet i de kategorier. Det vil sige at hvis dit varemærke er navnet “yyy zzz” så er du den eneste der må bruge det navn. Men kun i din kategori. Dv.s at hvis du bruger “yyy zzz” inden for IT, så må en tøjbutik f.eks. også gerne hedde “yyy zzz”.
Ud over at der er forskellige kategorier, så er der også forskellige muligheder for at registrere varemærker kun i Danmark, i EU eller i hele verden. Alt efter hvor dit varemærke skal registreres, så er der forskellige procedurer der skal overholdes. Og der kan være specielle spidsfindigheder, så som f.eks. at en EU varemærkeregistrering ikke dækker Grønland, men dækker resten af Danmark.
En advokat bør inddrages når man udarbejder en varemærkeregistrering. Advokater kender reglerne, og ved hvordan man laver varemærkeregistreringen bedst muligt for at kunne beskytte sit varemærke bedst muligt. F.eks. kan man komme ud for at en varemærkebeskyttelse kun er på ens logo i kombination med ens navn, og ikke navnet i sig selv eller logoet for sig selv, hvilket kan gøre det meget besværligt at beskytte sin registrering. Advokater har typisk specialiseret sig i forskellige fagområder, og når man finder en advokat der er specialiseret i varemærkeregistrering, så kan de byde på en masse forskellige erfaringer fra tidligere sager, og evt. også retssager der kan være afgørende for hvilke rettigheder man faktisk har med sine varemærker.

Eksempel på hvad man kan opnå med en varemærkeregistrering

En virksomhed med en forretningskæde i Norden havde krænket et kendt varemærke ved at importere og sælge en produkt i deres butikker. Sagen omhandlede salget af ca. 17.000 punge. Den oprindelige pung blev solgt til 2.000 kr. stykket, og den importerede pung blev solgt til en væsentlig lavere pris. Firmaet endte med at betale et væsentligt beløb dækkende vederlag og erstatning til ejeren af varemærket. Denne slags sager er der mange af, både i Danmark og udlandet, og taler for at en varemærkeregistrering godt kan betale sig.
Varemærkeregistreringer kan både være på virksomhedsnavne og logo’er, samt enkeltstående produkters identitet som man gerne vil kunne beskytte.
Varemærkeregistreringer kan også hjælpe dig i forhold til at andre ikke må reklamere på f.eks. Google Adwords hvis der kan fremvises en varemærkeregistrering.


Ingen kommentarer »

No comments yet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *