En net dating service, også kaldet online dating eller internet dating, der er et eksempel på et dating system der tillader enkeltpersoner, par og grupper at mødes online og eventuelt udvikle et romantisk eller seksuelt forhold. Net dating tjenester, giver adgang til uden moderation at lade folk finde sammen gennem brug af personlige computere på internettet eller endda over mobiltelefoner.
Sådanne tjenester lader generelt folk give personlige oplysninger og derefter søge efter andre personer ved hjælp af kriterier såsom aldersgruppe, køn og bopæl. De fleste steder kan medlemmerne uploade billeder af sig selv og gennemse billeder fra andre. Websteder kan tilbyde yderligere tjenester, såsom webcasts, online chat, og fora. Websteder tillader undertiden, at folk tilmelder sig gratis, men kan tilbyde tjenester, som kræver et månedligt gebyr.
Mange steder er bredt funderet med medlemmer fra forskellige baggrunde, der søger forskellige typer af forhold. Andre steder er mere specifikke, baseret på typen af medlemmer, interesser, bopæl eller ønskede forhold.
Dating Tendenser
I USA brugte folk $469.500.000 på online dating og kontaktannoncer i 2004, det største segment af “betalt indhold” på nettet, ifølge en undersøgelse foretaget af Online Publishers Association (OPA) og comScore Networks.
I slutningen af november 2004, var der 844 livsstils- og datingwebsteder, en 38 procent stigning siden starten af året, ifølge Hitwise Іnс. Dog var markedet i stigende grad domineret af adskillige store tjenester, herunder Yahoo Personals, Match.com, amerikanske singler, og eHarmony. eHarmony CEO Greg Forgatch bemærkede, at på trods af det stigende antal websteder, der henvender sig til særlige nicher (f.eks. WorldFlirting.com), “kræver det, for at blive а vigtig aktør, stadig а stort antal mennesker.”
I 2002 forudsagde en Wired tidsskriftsartikel, at “om tyve år vil tanken om, at en person, der søger efter kærlighed, ikke vil kigge efter det på nettet, være dumt, i retning af at springe kortkataloget over for i stedet vandre rundt blandt boghylderne, fordi ’man kun finder de rigtige bøger ved et uheld.’ …slumpetræf kendetegner ineffektive markeder, og markedet for kærlighed, om man kan lide det eller ej, er ved at blive mere effektivt. ”
Tendensen til online dating er også blevet meget vellykket i Europa over det seneste årti. Ikke alene har match.com åbnet lokalafdelinger i de europæiske lande for at tage højde for deres særlige kultur og sprog, men også et fransk selskab, Meetic, er blevet et af de største websteder. Deres succes har tilskyndet starten af nye virksomheder og niche sites, der kommer om bord, såsom mocaenboca.com baseret i Spanien. Mocaenboca.com er а tosproget websted (du kan se det på spansk eller på engelsk), og medlemmerne kan være i stand til at tale et eller begge af disse sprog, selv om dette ikke er en nødvendighed. Det centrale er, at de kan mødes og kontakte hinanden på webstedet og mødes på hvilken som helst af de nøje udvalgte caféer, derfor “Moca”-delen af navnet.
Problemer med dating-tjenester
Det største problem med de fleste online dating-tjenester er, at mange profiler faktisk ikke er virkelige personer. Det er blevet en vane for nogle virksomheder at plante “falske” profiler, der i virkeligheden er reklamer for andre websteder eller… i visse tilfælde en måde at lokke personen til at fortsætte tjenesten, efter at han har aflyst, ved at han modtager en besked fra en angiveligt interesseret person. Der er dog gratis dating sider, som brugerne ikke skal betale for at bruge og for at besvare beskeder. Plentyoffish.com eller OKCupid.com er alternativer. Selv om det ikke afholder folk fra at dele “falske eller ad” profiler, sikrer det i det mindste, at alle kontakter vil have friheden til at sende eller besvare budskaber.
Derudover er der mange tjenester, der indeholder kvantitative profilmuligheder, der skaber urigtige oplysninger. Medlemmer af online dating sites stoler ikke på beskrivelser af andre medlemmer. Der har været talrige undersøgelser af kundernes tilfredshed med online dating sites og manglen på tillid til andre medlemmer er det mest overvældende problem. Ifølge Keynote, er 61% af kunderne bekymrede for, at medlemmerne misrepræsenterer sig selv. Desværre har medlemmerne af dating sites meget lidt kontrol over den måde, de er repræsenteret på, på grund af de begrænsede muligheder, der tilbydes for beskrivelser og karakteristika. Datinganddating.com er et eksempel på en tjeneste, der bruger kvalitative profiler og sammenføringskriterier, der tager fat på spørgsmålet om urigtige oplysninger.